Am falschen Ort
2006
Acrylic on plywood. Various sizes from 26×40 cm to 84×122 cm. Photo credit: Signe Guttormsen. Text: Charlotte Præstegaard Schwartz.
In the series Am Falschen Ort, the founder of postcolonial studies, Edward Said, and his ideas (as introduced in his work Out of Place) about always being on the wrong side of power, of privileges and of the writing of history have Guttormsen pose the question whether it is even possible to separate the different aspects of time on the image surface by imagining a pre-state of an image, while viewing the actual work. Large wood surfaces with traces of running acrylic paint is cut into pieces and put together in new formations, creating notions of new spaces on the surface and encapsulating several times. The focus on the process of being several places at one time; not the wrong place, nor the right, but finding a path from the outermost layer to the bottom one, attesting to a time before the final work.
I serien Am Falschen Ort er det grundlæggeren af de postkoloniale studier Edward Saids ord om altidat befinde sig på den forkerte side af magten, af privilegierne, af historieskrivningen etc., der får Guttormsen til at spørge, om det er muligt at separere forskellige tider på billedfladen og forestille sig en før-tilstand af et billede, mens man kigger på det endelige værk. Store træflader med akrylmaling skæres i stykker og sættes sammen i nye formationer, mens malingen løber og skaber rum på fladen med mængder af tider i sig. Der er fokus på processen at befinde sig flere steder på en gang, ikke det forkerte, ikke det rigtige, men at finde vej fra yderste lag til det underste, der netop bevidner en tid før det endelige værk.